top of page

Nya inköp

Månadsavstämningen #3, lite sent!

Anledningen till att jag inte läste ut boken till förra gången var att den var HELT försvunnen i några veckor. Inte på jobbet, inte hemma, inte i någon jackficka... borta! Återfunnen nu dock, bakom sängen gömd bakom gardinen. Nu i och med julledigheten kommer jag inte kunna ha fler ursäkter.

Det har varit väldigt mycket styrelsearbete, vanligt arbete, mycket hemma samt allt förberedande inför jul som slukat den mesta av min tid. Jag och min syrra har kommit överens om att spara pengar och inte köpa julklappar till varandra. Vi brukar säga så. Båda brukar ljuga. Den här gången har jag faktiskt hållit löftet (nåja, någon liten julklapp som faktiskt kostar pengar kommer hon få ändå). Däremot kom jag på idén att ge henne en julklapp som inte kostar mig något, förutom tid.

Min syster hatar allt vad ekonomi heter. Speciellt banker. Min julklapp till henne är att förebereda en fullmakt som jag slår in och som skrivs på. Detta ger mig rätten att sköta alla hennes bankärenden. Idag har hon ingen vidare bra bolåneränta, hennes barnspar blev hon lurad till att placera i handelsbankens kapitalförsäkring med årsavgift samt sparande i deras fond i fond lösningar. Usch! Min plan är att;

1. Förhandla hennes bolån

2. Starta barnspar åt henne som faktiskt gynnar henne och barnen, inte banken.

3. Se över övriga placeringar.

Jag nämnde det till min kollega Joel, författare till boken "bygg en förmögenhet", som tyckte det lät bra och skrev ett inlägg om det. Kul, värmande ord! Vi får hoppas att jag som är mer påläst kan påverka min systers ekonomi stort i det långa loppet - och helst att hon lär sig något och får upp intresset på vägen.

Återkommer hur det går med detta under första kvartalet 2017.

Hur har det gått för portföljerna?

Total sett har dem gått +2,17% den här månaden. En månad när OMXS30 har gett motsvarande 5,05%. Jämförelsevis mot prognosen på 1,73 % vid månad 3 ligger portföljerna +0,7%.

Följande har handlats denna månad: Magic Formula + trend Skanska

Oriflame

Värt att nämna är att jag köpte in dessa den 13 december, nu den 23 är Oriflame upp 13 %. Bra timing, helt klart.

Hexagonen

Fyllde på med Nilörn, G4S plc samt Investor

Nytt inköp i och med Evolution Gaming Group

Försäljning av Hexagon med en vinst på dryga 3 %. Försäljning pga jag tror att annat kan gå bättre samt att Ola Rolléns härva fortsättningsvis kommer sprida en dimma i aktien.

Första månaden när Hexagonen är full, dvs 6 st innehav. Ju mer jag lär mig, men framförallt ju mer tid jag har, kommer jag att redogör för varför vissa inte längre platsar och vissa kan kvala in. Jag är inte där än, men mer än vad jag skriver just nu kan jag mäkta med.

Swing

Som jag skrev förra gången har jag hållit positonerna för länge. Nu slog jag slag i saken och sålda av alla innehav förutom AQ Group. Jag köpte istället Starbreeze ser. B som jag tror kan gå starkt kommande tiden. Kommer hålla bättre uppsikt på dessa innehav framåt. Följer planen och har bara 1-2 innehav i denna portföljen.

//Sparfar


Sparfar
Småbarnsfar och ekonominörd

I'm a paragraph. Click here to add your own text and edit me. Let your users get to know you.

bottom of page