top of page

Kort uppdatering


Wow, nått rätt verkar man ha gjort. Jag har fått tre stjärnor på Shareville. Tre stjärnor betyder att portföljen är bland de 10 % bästa utifrån riskjusterad avkastning. Trevligt, den ska vi behålla! :)

Nu var det över en vecka sedan sista inlägget...

Framförallt beror det på att skärmen till min stationära dator som jag använder främst helt och hållet gav upp. Skärmen lyser i ca 1-2 sekunder innan den blir till synes helt svart. Lyser man med en ficklampa ser man dock skrivbordet vilket leder misstankarna på den del av skärmen som lyser upp den - den såkallade backlighten. Nu har jag faktiskt råkat ut för liknande problem förut så jag har lite koll på vad det skulle kunna vara. Skärmen har jag haft sedan maj 2010, lite drygt 6 år. Samma problem uppstod för lite drygt 1,5 år sedan och efter lite googlande kom jag fram till att det kunde vara en inverter på skärmens kretskort som var trasig. Jag letade fram rätt komponent från E-bay, beställde denna för 50 :- och hade den hemma hos mig ca en månad senare. Värt en chansning tyckte jag.

Väl på plats skruvade jag upp skärmen, tog fram lödkolven och lödde bort den gamla komponenten och dit den ny - och DET FUNKADE! Där sparade jag 3000 :- på en likvärdig ny skärm.

Nu har det alltså hänt samma sak igen. Den här gången kände jag att det var lite mer bråttom då jag har mer för mig framför skärmarna både vad det gäller bloggen, portföljerna men även arbetet i föreningens styrelse och andra fritidssysslor. På grund av detta slog jag till på stort och köpte invertern från Tyskland för 130:- istället. Det ska dröja ca 3 dagar för den att komma hit. Lär bli en uppdatering till med resultatet om jag lyckas med hjärt-och lungräddningen ännu en gång. Jag tror dock att jag kommer att köpa en ny skärm inom kort och börja köra dubbelt!

Portföljen "Hexagonen" har tuffat på rejält i och med den strålande rapporten av Nilörngruppen som är upp totalt ca 19 % på 5 veckor. Den stora danken SAS har satt sina spår i MF portföljen framförallt på grund av nyheten att svenska och norska staten ska sälja av sitt innehav, som fick aktien att backa nästan 10 % på en dag. Att nyheten som sådan skulle vara dålig för aktien är jag inte lika säker på, då en förändrad ägarstruktur kan vara nyttigt för SAS. Den är nu ner totalt ca 13 %. Vi håller oss dock kvar enligt vår investeringsfilosofi och säljer av dessa efter exakt 1 år, oavsett hur de går.

//SparFar


Sparfar
Småbarnsfar och ekonominörd

I'm a paragraph. Click here to add your own text and edit me. Let your users get to know you.

bottom of page